Devět kroků pro zdravou imunitu

Devět kroků pro zdravou imunitu

Imunita, imunita a zase imunita… Každý z nás toto slovo slyšel jistě nespočetněkrát, ale vzali jsme si z toho něco? Řídíme se filozofií ve zdravém těle zdravý duch? Podle nás je podpora imunity vůbec to nejdůležitější co můžeme pro své zdraví učinit.

Co je to imunita? 

Jednoduše bychom si ji mohli představit jako ochranný štít. Představte si, že kolem svého těla máte neprůstřelnou bublinu, která odráží každičký útok virů, bakterií a dalších parazitů, kteří usilují o naší pohodu. Imunitní systém je náš nejlepší přítel, náš nejlepší lékař a naše naděje. Je to systém mechanismů, které se starají o neporušitelnost integrity organismu. 

Veselá mysl půl zdraví

Nezapomínejme také na to jak silně ovlivňuje naše zdraví naše psychika. Pakliže budeme propadat strachu, smutku, neštěstí a dalším negativním pocitům naše imunita bude méně bdělá a snáze se k nám pak nějaký ten neduh “prokouše”. Ne nadarmo se říká stav těla odráží stav duše. 

Pojďme se tedy pustit do devíti způsobů jak tu naší obranyschopnost odměnit za její celoživotní péči. Čím a jak ji podpořit?

1. Dostatečný, kvalitní a ničím nerušený spánek imunita-spánek

Dlouhodobě zvýšená produkce a následná vysoká hladina kortizolu způsobená nedostatkem spánku a dlouhodobého působení stresu nám potlačuje imunitní funkce. Nekvalitní a snížená míra spánku zabraňuje tvorbě cytokinů, kterí náš imunitní systém regulijí.Tedy první doporučení je SPĚTE. (již brzy pro vás chystáme celý článek na téma kvalitního spánku) 

2. Zdravé střevo

 Ne každému může tato informace připadat logická, ale je tomu tak až 70% imunitních buněk se nachází v našich střevech. Naprosto vystihující je označení : střeva náš druhý mozek. Ve střevech se vyskytují dobré bakterie, které se syntézou vitamínů podílí právě na naší imunitě, ale i ty špatné, které naopak vyvolávají nemoci a nejrůznější autoimunitní reakce. Pro ideální funkci střev je dobré přijímat stravu bohatou na vlákninu, konzumovat prebiotika ale i probiotika. 

3. Potraviny posilující obranyschopnost  

Jednoznačným číslem jedna v podpoře imunity je vitamín C, tedy když budete jíst potraviny bohaté na jeho výskyt (ovoce a zelenina), prokážete svému tělu velice dobrou službu. Stejně tak vitamín E, který je obsažen například v brokolici, kapustě, granátovém jablku, mandlích, arašídech, lískových ořeších, slunečnicových semínkách a dalších. Další potraviny, které posílí váš obranný štít jsou:

  • bohaté na zinek (ořechy, čočka, maso, mořské plody)
  • probiotika (kombucha, kefír, jogurty, fermentovaná zelenina)
  • blahodárné houby (cordyceps, reishi, shiitake)
  • přírodní antivirotika (zázvor, lékořice, olivy, česnek, kurkuma, ashwagandha, skořice, chilli, kajenský pepř)
  • přírodní antibiotika (řeřicha, echinacea) 

imunita-zázvor-česnek-citron-med4. Příjem vitamín 

Nejdůležitější vitamíny v boji s možnými riziky jsou:

 5. Příjem minerálů

 Hlavní roli v podpoře imunity hrají:

  • Zinek
  • Selen 

6. Zvýšit příjem Omega- 3 MK

7. Co nejvíce se vyhýbat jednoduchým cukrům 

Inspiraci můžete najít na internetu. V dnešní době je velké množství stránek, které se zabývají cukrfree nebo low carb stravou. Cukr je ve své podstatě naprosto zbytečnou složkou naší potravy a při jeho vynechání jednak můžete zlepšit svojí kondici, zhubnout a za druhé  tak velice smysluplně posílíte svoji obranyschopnost. 

8. Omezit alkohol a kouření

9. Poslední neméně však důležitým bodem je zdravý pohyb

Zdravým pohybem, cvičením, běháním či pouhým pobytem na čerstvém vzduchu totiž zabráníte působením stresu a stres je zabijákem imunitního systému. Stres můžeme také eliminovat nejrůznějšími druhy relaxace či meditace.


zdravý-pohyb-v-zimě